MAMtips Februari 2017

Delen op social media:

Ga je mee vertragen?
Dat kan op verschillende manieren... 


Ik weet nog goed dat ik begin december vorig jaar op Instagram op een bericht reageerde: |DECEMBER| Het lijkt wel of het ieder jaar sneller gaat. Mijn reactie was dat ik het jaar ook voorbij had zien vliegen. En mijn idee was om in 2017 wat meer ‘vertraag-dagen’ in te plannen. Dat leek me zo heerlijk… Zij reageerde: “Ik zeg: top idee! Ik doe met je mee”. En zo spraken we af dat we 2017 samen wat meer zouden vertragen. Het is inmiddels half februari en het is nu hoog tijd om mijn idee uit te voeren. Ik heb mijn agenda erbij gepakt en per maand een vertraag-dag ingepland. Doe je met me mee? Ga je mee vertragen?
 
Vertraag je tempo
Op het moment dat je gaat vertragen, zie, hoor en voel je de wereld opeens anders. Je ziet alles scherper, hoort alles veel beter en voelt waar het écht om gaat bij jou. Je hebt tijd om je zintuigen te gebruiken en die geven eigenlijk heel veel informatie. Puur, zoals het is, op dat moment. Hoe fijn is dat? Een quote van Loesje is: “Het mooie van ergens op wachten, is dat de wereld zo lekker langzaam gaat”. Je vertraagt je tempo, gaat uit die hoge versnelling waar je normaal in zit omdat je nog zoveel wilt of moet doen. Tijdens me-time of een dag vrij is vertragen heerlijk, want zo geef je jezelf tijd cadeau: het duurt allemaal langer, omdat je alles veel langzamer doet.
 
“Vandaag is traag” (Flow Magazine)
 
Vertraag-moment inplannen
Als je op korte termijn geen vertraag-dag kan inplannen, maak er dan een vertraag-moment van. Dat deed ik zelf ook, terwijl ik deze MAMtips aan het schrijven was: een uurtje naar buiten met de zon op mijn gezicht, op de eerste dag van 2017 dat het buiten wel lente leek. Heerlijk! Het was genieten met een grote G: wandelend over het landgoed aan de rand van het dorp en luisterend naar de koolmezen en vinken die ieder op z’n hardst leken te fluiten. En toen opeens op de terugweg zag ik het koeriersbusje rijden dat mij een pakketje zou bezorgen die dag. En wat deed ik? Ik zette er flink de pas in, zodat ik de koerier niet mis zou lopen. Weg vertraag-moment… En let’s face it, dat is natuurlijk de realiteit van de dag. Maar, laat je daardoor niet afbrengen van wat je wilde doen en ga daarna gewoon weer verder met vertragen. Of begin een andere keer opnieuw met een vertraag-moment. No big deal! Wees mild voor jezelf en denk niet meteen: weer niet gelukt.
 
Trage manier van doen
Je kunt het vertragen nog kleiner maken door voor een trage manier van doen te kiezen in plaats van de snelle. Denk bijvoorbeeld aan:
Je kunt ook kiezen voor meer offline tijd, bijvoorbeeld een hele ochtend op je vrije dag of in het weekend. En zo zijn er natuurlijk nog veel meer trage manieren van doen te verzinnen voor allerlei dingen. Wees creatief, succes ermee!
 
Niks doen… of zomaar rondlopen in een stad
Gewoon even niks doen… Kunnen we dat nog? Of gewoon een beetje rondlummelen, dat soms kan voelen als verspilde tijd omdat je niet nuttig bezig ben geweest. Maar juist van dit soort momenten kun je ook heel erg genieten. “Time you enjoy wasting, was not wasted”, zegt John Lennon.
Ik las laatst dat iemand een leuke stad uitzocht waar ze naartoe wilde, maar die ze niet kende en die ze zonder enige voorbereiding ging ontdekken. Gewoon door maar wat rond te lopen en te ervaren wat er gebeurde. Ze zag de mooiste plekjes en ontmoette de leukste mensen. Ze koos ervoor om niet als een kamikaze toerist door die stad te lopen rennen om de zogenaamde must sees te zien. Die heeft ze juist links laten liggen.
 
“Vertraag en geniet van het leven. Door te snel te gaan, mis je niet alleen het landschap maar ook het gevoel van waar je naartoe gaat en waarom” (Eddie Cantor)
 
Vertragen op het werk: een voorbeeld
Op je werk wil je waarschijnlijk ook graag vertragen. Als je de cijfers leest van de laatste tijd, dan hebben we met z’n allen grote kans om burn-out te raken of overspannen te zijn. En dat wil je natuurlijk liever voorkomen. Vertragen is een van de manieren die je kunt inzetten om beter en anders met te veel stress en druk om te gaan. In het online magazine STRESSED OUT* las ik dat het magazine LINDA. het dit jaar even rustiger aan doet: “Dat LINDA. nu zo openlijk spreekt over het feit dat burn-outs ook bij hun redactie op de loer lagen, en ze dus het komende jaar aan LINDA.’s Gezondheid gaan werken, is van onschatbare waarde voor het onderwerp (negatieve) stress. Zo’n groot, krachtig mediamerk dat haar kwetsbaarheid zo open en eerlijk toont, geeft de grote groep een fiat om er ook over na te denken”. STRESSED OUT schrijft dat je “pas vanuit een zekere rust fullblown kunt ‘gaan’, dan kun je optimaal presteren. Als we op de juiste manier met stress leren omgaan, dan kunnen we het inzetten waarvoor het bedoeld is: als stimulerende kracht. En niet als lamlegger van ons eigen en het maatschappelijk systeem”.
Lees hier het artikel ‘Waarom LINDA.’s rustige jaar goed is voor ons allemaal’
 
Kortom: neem tijd om te vertragen, neem je rust zodat je drukke periodes op je werk en thuis aankan. Bouw een anti-stress buffer op door je tempo te vertragen, met vertraag-momenten, met niks doen of zomaar rondlopen in een stad. En wie weet vind jij zelf een andere manier. Laat je het me weten?
 
*STRESSED OUT is een relaxed online magazine over stress. Hier vind je tips, trucs, eerlijke en herkenbare artikelen – en vlogs – en feelgood stuff (omdat je dat laatste soms ook gewoon even keihard nodig hebt).STRESSED OUT biedt je informatie, zoekt met je mee naar wat voor jou werkt en laat je onderweg lachen, huilen en – hopen we – veel momenten van (zelf)inzicht beleven.
 
Wil je ook meer vertragen en vind je het fijn om hierin begeleid te worden richting meer rust in je werk en thuis? En wat te denken van meer rust in je hoofd? Stuur een mail naar
info@mamcoaching.nl of bel me op 06-83554192. Je bent van harte welkom. De kennismaking is altijd gratis.
Zoals je misschien al weet, ben ik balans- & wandelcoach en stresscounselor, en neem ik je mee naar buiten voor een verfrissend en verhelderend coachgesprek.
Alles over wandelcoaching lees je hier
 
NB: Ik heb me voor dit artikel over vertragen laten inspireren door de voorkant van mijn favoriete tijdschrift Flow Magazine  . Op nummer 8 van 2016 stonden 7 onthaasttips, ieder onder een luikje om een voor een open te maken.  

  
Mindfulness kan ook helpen vertragen
7 gewoonten van mensen die mindfulness succesvol in hun leven geïntegreerd hebben 



1.    Ze houden gedachten licht.
2.    Ze voelen bewust wat ze voelen.
3.    Ze accepteren de voorbijgaande aard van dingen.
4.    Ze mediteren.
5.    Ze doen één ding tegelijk.
6.    Van dagelijkse taken maken ze ‘mindful moments’.
7.    Ze beschermen en koesteren hun geest (en lichaam).
 

Bron: www.centrumvoormindfulness.nl
 

LeesTIP: mijn boekrecensie over Goed gevoel.
Emoties als medicijn

 

Voor ‘Inspirerend Leven’, een platform voor bewust leven, heb ik een recensie geschreven over het boek Goed gevoel van zenmonnik Paul Loomans. Dit lijkt me een fijn boek om toe te voegen als LeesTIP in deze MAMtips over vertragen. Om te lezen over hoe je je gevoel beleeft en doorleeft, of het nou gaat om onaangename emoties zoals verdriet, angst en pijn. Of over geluk, liefde, lachen en humor; de aangename emoties die uiteindelijk het gevoel geven van een zee van rust en vertrouwen, volgens Paul Loomans - de zee waarin de vrouw op de cover drijft…
Tijdens zijn boekpresentatie in 2013 van zijn eerste boek Ik heb de tijd werd ik enorm geïnspireerd door de term ‘tijdsurfen’. En met dit boek wilde ik graag kennismaken met de term ‘emotiesurfen’. Ten eerste voor mezelf, voor mijn eigen persoonlijke ontwikkeling, maar ik wil ook deze kennis en wijsheid overdragen aan de moeders die ik coach. De vrouwen die bij mij komen, leven vaak vanuit hun hoofd en maken keuzes vanuit hun verstand, waardoor er velen worstelen met de belemmerende gedachten en schuldgevoelens die hen tegenhouden te leven zoals ze echt zouden willen: meer vanuit hun gevoel, hun hart, hun essentie. Misschien herken jij dat ook wel…En hoe mooi is het dan om dit boek te lezen en aan jou door te geven?
 
De rode draad van het boek is het feit dat emoties als medicijn heel belangrijk zijn voor de verwerking van de gebeurtenis die eraan voorafging. Vooral in het hoofdstuk over verdriet komt dat veel aan de orde. Als je de emotie door je heen laat gaan zonder deze te blokkeren, dan is aan het einde van de golf het voorval verwerkt. Hoe je daar mee kunt oefenen, wordt keer op keer beschreven, ook met speciale oefeningen. Bij mij waren er veel momenten van herkenning en bevestiging. Wil je weten welke?
Lees hier de hele recensie


WorkshopTIP: Inspiratie workshop op zaterdagochtend 25 maart 2017
'Breng je hoofd & hart in balans'




Deze inspiratie workshop is voor alle moeders die op een punt staan dat ze het anders willen: de balans tussen werk & gezin, de balans in hun relatie met partner of kinderen, of de balans in zichzelf. Welke keuzes maak je dan? Op welk leefgebied wil je verandering? Je gaat een ochtend aan de slag: creatief, schrijven, praten, luisteren, delen en verbinden. Alles wat jij nodig hebt om verhelderende inzichten en inspiratie te krijgen over hoe je jouw droomleven vorm kunt geven.
 
“It’s never too late to set another goal or to dream a new dream”
 
Wat levert deze inspiratie workshop jou op?
Het helpt jou om een eerste stap te nemen in het vinden van jouw eigen balans, je tijd en energie: wat vind je belangrijk, wat wil jij écht? Soms voel je dat je leven een richting op gaat die niet meer bij je past, waardoor je niet goed in je vel zit. Door de krachtige tools die je aangereikt krijgt, ontstaat er een helder beeld van wat jij wel wilt en waar jij je aandacht op wilt richten. Om te leven, werken en opvoeden vanuit je hart: je komt weer op je eigen pad. Met de nadruk op wie jij zelf bent, de vrouw die in jou zit. Wat heb jij nodig?
 
Laat je inspireren en leef jouw droomleven door je hoofd en hart in balans te brengen
  Meld je hier aan  
Wil je meer informatie of heb je nog vragen? Mail me op info@mamcoaching.nl of bel naar 06-83554192. Ik ontmoet je graag!
 
NB: de workshop is fijn met een groep van max. 6 personen. VOL is VOL!
Ik geef deze inspiratie workshop 4 keer per jaar: in maart, juni, september en november. Houd de
  agenda   dus in de gaten! Heb je een vraag over de eerstvolgende mogelijkheid. Mail of bel me dan.


Wil je weten of coaching ook iets voor jou is? Of wil je meer informatie? Gebruik het contactformulier, mail naar info@mamcoaching.nl of bel 06-83554192.



Om je aan te melden voor een gratis abonnement op het eZine MAMtips:
klik op de button 'Gratis E-zine MAMtips'.